Lancia Stratos to synonim dominacji i największej ilości zwycięstw w historii rajdów samochodowych. T ak na dobrą sprawę to powstała ona w wyniku rywalizacji między Włochami a Francuzami na trasach odcinków specjalnych oraz w mistrzostwach konstrukcji. Na początku lat 70. XX w. rajdowe sukcesy Lancii Fulvii należały już niestety do przeszłości, więc nowy model pojawił się w samą porę. Firma pilnie potrzebowała zastępcy Fulvii, który podjąłby walkę z nowoczesnymi wyczynowymi autami konkurencji. Koncepcyjny model Stratosa został pokazany w 1970 r. na salonie samochodowym w Turynie. Projektantem nadwozia był Enrico Bertone. Wtedy ówczesny menedżer rajdowego zespołu Lancii – Cesare Fiorio, wpadł na pomysł stworzenia nowego wyczynowego samochodu. W 1972 r. na bazie wizji Bertone powstała rajdowa Lancia, znana dziś pod nazwą Stratos Zero. Autorem prototypu został Marcello Gandini.
Lancia Stratos WRC posiadała napęd na tylne koła, a także silnik 2418 cm³ 65° DOHC V6 o mocy 270 KM, zamontowany tuż przed tylnymi kołami i przed skrzynią biegów oraz zasilany trzema gaźnikami Webera. Nowy model Lancii mierzył 3710 mm, rozstaw jego osi wynosił 2170 mm, a waga sięgała niemal tony. Do uzyskania homologacji rajdowej, wynoszącej wówczas 500 egzemplarzy modelu produkcyjnego, firma Lancia wynajęła przedsiębiorstwo Bertone. Już wkrótce Stratos zaczął odnosić pierwsze zwycięstwa, np. podczas Rajdu Firestone w Hiszpanii. Prawdziwe sukcesy nastąpiły w kolejnym roku, tuz po zakończeniu produkcji homologacyjnej. Model Stratos przyniósł Lancii trzy kolejne zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata, głównie dzięki swojej budowie: stalowej centralnej konstrukcji klatkowej z tylną ramą i osadzonym na niej silnikiem, zawieszeniu na kolumnach oraz zastosowanym z przodu wahaczom.
W 1973 r. to Francuzi przejęli palmę zwycięstwa w mistrzostwach konstrukcji dzięki Alpine- Renault. Rok wcześniej Lancia Stratos zadebiutowała na rajdowych odcinkach w Tour de Corse, lecz niestety siedzący za kółkiem Sandro Munari nie ukończył wyścigu z powodu awarii zawieszenia. Wówczas podjęto decyzję o przebudowie zawieszenia w Stratosie i zamieniono je z dwuwahaczowego na prostszą kolumnę typu MacPherson tylko z jednym wahaczem. Mimo iż w 1973 r. Lancia nie pokonała Renault w Rajdowych Mistrzostwach Świata (Stratos nie posiadał wtedy jeszcze wymaganej homologacji), to był to moment pierwszej wygranej Stratosa w rajdzie (Rajd Firestone w Hiszpanii). Następnie nowy model Lancii zajął 2 miejsce w Targa-Fiorio, by później zwyciężyć w Tour de Corse.
Rok 1974 był dla Lancii Stratos przełomowy. To właśnie wtedy nowy model włoskiej marki samochodów wystartował w mistrzostwach świata dla producentów. Stratos uzyskał homologację tuż przez Rajdem w San Remo, w którym jego kierowca- Sandro Munari zwyciężył, druzgocąc przeciwników swoją ponad 7-minutowa przewagą. Po wygraniu wszystkich rajdów, Lancia Stratos po raz pierwszy uzyskała tytuł mistrzowski. W sezonie 1975 model ten zdobył drugi tytuł najlepszego producenta, deklasując tym samym Fiata i Alpine-Renault. Rok później Lancia Stratos WRC po raz trzeci zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Zaczęto żartować, że Fiorio stworzył samochód, którego wszyscy pozostali producenci tak się bali, iż wycofywali się z mistrzostw. Lancia Stratos królowała nie tylko w mistrzostwach świata, ale także uzyskała dwa tytuły mistrza Europy rok po roku (1976 r. i 1977 r.) oraz dwa tytuły mistrza Francji (1976 r.,1978 r.). Niestety w 1977 r. zwycięski zespół został wykupiony przez Fiata. Firma Lancia nie pojawiała się już regularnie na trasach rajdowych. Stratos z Munarim na pokładzie wygrał jedynie w Monte Carlo, a w Safari zajął trzecie miejsce. W tym sezonie Sandro Munari mógł się poszczycić pucharem dla najlepszego kierowcy o nazwie FIA Cup for Rally Drivers, który zdobył dzięki Lancii Stratos. Rok później model ten osiągnął swój ostatni sukces, zajmując I miejsce w światowym czempionacie w Monte Carlo z Bernardem Darniche za kierownicą.
Era Lancii Stratos WRC minęła w 1982 r., kiedy wygasła jego rajdowa homologacja. Ten model włoskiej marki samochodowej został legendą nie tylko ze względu na swoje sukcesy osiągane na światowych odcinkach specjalnych, ale także dlatego, iż stanowił pierwsze auto w historii zbudowane wyłącznie z myślą o rajdach.